(021)88201529-30 vip@barangroup.ir
راهنمای تجارت با کشور آلمان

راهنمای تجارت با کشور آلمان

واحد پول: یورو

مساحت: ۳۵۷,۱۶۸ کیلومترمربع

پیش شماره: ۴۹++

پایتخت: برلین

منطقه زمانی: UTC+01:00

جمعیت: ۸۱,۰۸۳,۶۰۰ (سال ۲۰۱۷)

BERLIN WEATHER
کسب و کار در آلمان فرهنگ اجتماعی و تجاری آلمان بررسی اجمالی فرهنگ آلمانی مروری بر کشور آلمان

آلمان از زمان اتحاد در سال 1919 ، پرجمعیت ترین کشور اروپا و بزرگترین اقتصاد این قاره بوده است. این کشور که در قلب قاره اروپا واقع شده است، و اساسا با تاریخ اروپا شکل گرفته است، با هویتهای عمیق منطق­های شناخته می­شود در حالی که در همان زمان فرهنگ آلمانی “ملی” را نیز منتقل می کند.

در محیط کسب و کار جهانی امروز، توسعه استراتژیهای تجاری موفق و روابط تجاری ارزشمند، که بر پایه آگاهی از این فرهنگ آلمانی باشد، برای سازمان شما ضروری است.

فرهنگ آلمانی مفاهیم و ارزشهای کلیدی فرهنگی

نظم:

اکثر جنبه‌های زندگی و کار در آلمان توسط ساختارها تعریف و تنظیم می‌شوند، به عنوان مثال، از طریق قوانین، مقررات، و رویه‌ها، که در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی مشهود هستند. در فرهنگ تجاری آلمان، این مسئله به عنوان مثال در پایبندی به قوانین و مقررات و در نتیجه درجه پایین انعطاف پذیری و خودانگیختگی منعکس می‌شود.

تمرکز بر حقایق:

واقعیت‌های عینی در تصمیم‌گیری و حل مشکل ضروری به حساب می‌آیند؛ به عنوان مثال در مذاکرات کسب و کار، رویکرد ارجح برای تصمیم‌گیری موفق، به جای شهود و شبکه های شخصی به خوبی توسعه یافته، بر اساس منطق و تجزیه و تحلیل اطلاعات است.

تمرکز بر وظایف:

آلمانی‌ها در رویکرد خود برای کار، معمولا بر انجام صحیح وظیفه محوله تمرکز می‌کنند. این امر، به همراه ساختارهای به‌خوبی تعریف شده آنها، نشان می‌دهد که روابط بین فردی نقشی ثانویه در معاملات کسب و کار ایفا می‌کنند. توجه معطوف شده به اهداف جهت دستیابی به آنها برای مثال در دقت جداول زمانی، برنامه‌ریزی جلسات و دستیابی به نقاط عطف مشهود است. پایبندی نزدیک به برنامههای زمانی نیز حیاتی در نظر گرفته میشود.

برقراری ارتباط:

یک مولفه حیاتی برای درک مذاکرات تجاری، سبک برقراری ارتباط مستقیم و به ظاهر خصمانه یا تقابلی آلمانی است. به‌عنوان مثال در مباحث یا برنامه‌ریزی‌های تجاری، انتقاد آشکارا بیان شده معمولا به جنبه‌های مشکل، پروژه، یا کسب و کار پیش رو معطوف می‌شود؛ نباید آن را به عنوان مخالفت شخصی در نظر گرفت.

فردگرا، و در عین حال به دنبال اتفاق نظر بودن:

مانند اکثر فرهنگ‌های اروپای غربی، آلمان نیز با یک حس قوی از فردگرایی شناخته میشود. با این وجود، تمایل به دستیابی به اهداف و موفقیت‌ها با حس مسئولیت برای‌”خیر و صلاح جامعه”‌ همراه است؛ به عنوان مثال، در بسیاری از تصمیمات تجاری، مزایای مالی نه تنها برای شرکت مهم است، بلکه برای کارکنان آن نیز حائز اهمیت است. ساختار بسیاری از تصمیم‌گیری‌های تجاری آلمانی نیازمند ورودی مبنی بر اتفاق نظر هم از طرف کارفرمایان و هم کارکنان است که میتواند باعث کند شدن تصمیم‌گیری‌ها شود.

انجام کسب و کار در آلمان

آلمان نقشی مرکزی در تاریخ اروپا ایفا کرده است، و امروزه نقش عمدهای در سازمان‌های اقتصادی و سیاسی آن دارد. در پی اتحاد و بازپیوست کشور، آلمان اکنون دارای سومین اقتصاد مولد برتر دنیاست. آلمان، که در مرکز اروپا واقع شده است، یک پایگاه ایده آل برای دستیابی به تمام بازارهای کشورهای اروپایی دیگر است. با این حال، قبل از در نظر گرفتن انجام کسب و کار در آلمان، لازم است که برخی از جنبه‌های حیاتی برای موفقیت خود را در نظر بگیرید.

کسب و کار آلمان، قسمت ۱ کار در آلمان (قبل از عزیمت)

شیوه های کار آلمانی

  • وقت‌شناسی ضروری است. تنها پنج یا ده دقیقه بعد از زمان مقرر رسیدن هم دیر و غیر محترمانه محسوب می شود. اگر دیر به یک قرار ملاقات می رسید، بهتر است به آن شخص اطلاع دهید.
  • قرار ملاقات ها در بیشتر مواقع، و گاهی از چند هفته قبل گذاشته (تنظیم) می‌شوند.
  • تصمیم گیری اغلب روندی آهسته و دقیق است. انتظار رسیدن به نتیجه‌گیریهای قابل توجه بر اساس نتایج خود به خودی یا بدون ساختار را نداشته باشید.

ساختار و سلسله مراتب در شرکت های آلمانی

فرهنگ کسب و کار آلمانی دارای یک سلسله مراتب به خوبی تعریف شده و به شدت نظارت شده، با مسئولیت‌های روشن و تمایز بین نقشها و گروه‌ها می‌باشد.

رتبه و موقعیت حرفهای در آلمان عموما بر اساس دستاوردها و تخصص یک فرد در یک زمینه مشخص است. القاب و پیشینه‌های آکادمیک مهم هستند، چون انتقال دهنده تخصص افراد و دانش کامل حوزه کاری خاص آنها می باشند.

در جلسات رسمی کسب و کار آلمانی، مرسوم است که فرد دارای عالی ترین رتبه اول از همه وارد اتاق شود. با این حال، در شرایط کسب و کار غیر رسمیتر این مسئله اهمیت کمتری دارد.

روابط کاری در آلمان

آلمانی ها بسیار به حریم خصوصی اهمیت میدهند، به عنوان مثال، جداسازی شدید بین زندگی کاری و زندگی شخصی در میان آنها مشهود است. بنابراین طول می‌کشد تا روابط شخصیتر ایجاد کنند. روابط تجاری اغلب بر اساس منافع متقابل هستند، و به طور کلی کار تمرکز اصلی آنها می‌باشد.

کسب و کار آلمان قسمت 2 (انجام کسب و کار در آلمان)

شیوه های کسب و کار در آلمان

نام کوچک افراد عموما فقط توسط خانواده و دوستان نزدیک و همکاران استفاده می‌شود. بنابراین، همیشه از نام خانوادگی و عناوین مناسب استفاده کنید. شما اغلب متوجه خواهید شد که همکارانی که سال ها با هم کار کرده اند هنوز هم این سطح از تشریفات را حفظ می‌کنند. جلسات کسب و کار روند رسمی را دنبال می‌کنند. مدیران آلمانی با برنامه های دقیق و مفصلی کار می کنند، که معمولا با دقت پیگیری می شوند؛ علاوه بر این، هدف این جلسات، به جای ارائه انجمنی برای بحث آزاد و عمومی، همیشه خروجیها و نتایج قطعی است. پروتکل کسب و کار آلمانی مستلزم آن است که از همکاران هم در هنگام ورود و هم هنگام خروج، با یک دست دادن محکم اما کوتاه، استقبال شود. در معاملات کسب و کار آلمانی، ارائه حقایق و نمونه های محکم برای پشتیبانی از طرح ها، با توجه به اولویت های آلمانی برای تفکر تحلیلی و توضیحات منطقی، مهم است.

 آداب کسب و کار آلمانی (بایدها و نبایدها)

  • تعداد زیادی کارت تجاری با خود به همراه داشته باشید و مطمئن شوید که آنها شامل جزئیات کامل از پیشینه، مدارک، و عناوین و القاب شما هستند.
  • هنگام صحبت با همکاران آلمانی تماس چشمی مستقیم را حفظ کنید، به خصوص در طول معرفی اولیه از نسخه رسمی شما (“Sie”) استفاده کنید، مگر اینکه کسی به طور خاص شما را به استفاده از شکل غیر رسمی “Du” دعوت کند.
  • معمولا بهتر است اجازه دهید که همکار آلمانی شما در مطرح کردن شکل غیر رسمی صحبت پیش قدم شود (این به معنی آمادگی برای ایجاد یک رابطه شخصی است).
  • در طول مذاکرات تجاری در مورد مسائل شخصی صحبت نکنید، چون این کار منحرف شدن از وظیفه و کار محسوب میشود.
  • بعد از این که یک قرارداد امضا شد، سعی نکنید مذاکرات را ادامه دهید. همتایان آلمانی شما ممکن است این کار را مشکوک بدانند، که می تواند منجر به یک قرارداد تجاری ناموفق شود.
  • در طول جلسات تجاری با همکاران آلمانی خود از سبکهای ارتباطی اغراق آمیز یا غیر مستقیم استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد تصور عدم خلوص و عدم صداقت می‌شود.

آزمون فرهنگ آلمانی (سوالات)

این بخش را به صورت درست یا غلط پاسخ دهید.

  1. آلمانی ها گاهی اوقات در پایان جلسات تجاری، به جای کف زدن، با انگشت روی میز ضربه می زنند.
  2. دست دادن در حالی که یک دست شما در جیبتان است، غیر مودبانه است.
  3. در مهمانی های شام، تا زمانی که مهمان دیگران را به نوشیدن دعوت نکند، میزبانان چیزی نمینوشند.
  4. ژست”بالا گرفتن شست دست” نه تنها علامت قدردانی و توافق است، بلکه به معنی شماره یک نیز می باشد.
  5. مدیران آلمانی ترجیح می دهند درب دفاتر خود را باز نگه دارند تا حس بیپردگی و اعتماد متقابل را ایجاد کنند.

آزمون فرهنگ آلمانی (پاسخ ها)

  1. درست
  2. درست
  3. غلط. مرسوم است که همه صبر کنند تا میزبان اول بنوشد.
  4. درست
  5. غلط. شما به طور کلی متوجه خواهید شد که آلمانیها بسیار به حریم خصوصی اهمیت می دهند و در نتیجه درب دفاتر خود را بسته نگه می دارند.

نویسنده سوالات:جودی ر. گاریل، ماساچوست، ارتباطات بین فرهنگی

در ادامه بیشتر با اطلاعات آلمان آشنا می‌شوید
  • آلمان پرجمعیت ترین کشور اروپایی (به غیر از روسیه)، با جمعیت 82 میلیون نفر است.
  • زبان آلمانی قبلا زبان بینالمللی اروپای مرکزی، شرقی و شمالی بود، و همچنان زبان مادری بیشترین تعداد افراد در اروپا باقی مانده است.
  • 15 میلیون نفر در آلمان از تبار غیر آلمانی هستند (نسل اول و دوم)، به عبارت دیگر، 99.5% از جمعیت این کشور. حدود نیمی از آنها ساکنان خارجی هستند، نه شهروندان آلمانی.
  • حدود یک چهارم از تمام شهروندان آمریکایی ادعای حداقل یک اصل و نسب آلمانی جزئی می‌کنند.
  • آلمان تقریبا 700 باغ‌وحش، پارک حیات وحش، آکواریوم، پارک پرندگان، مناطق حفاظت شده حیوانات، یا پارک سافاری دارد، از جمله 414 باغ‌وحش ثبت شده(بیشتر از آمریکا)‍! باغ وحش برلین بزرگترین باغ وحش جهان است، هم از نظر تعداد گونه‌ها (15,000) و هم جمعیت حیوانات (14,000).
  •  از سال 2012, ورزشکاران آلمانی در مجموع 1662 مدال المپیک به‌دست آورزده‌اند (به‌اندازه مجموع مدال‌های تابستانی و زمستانی از سال 1896 تا سال 2012)، به‌ عبارت دیگر، بیش از هر کشور دیگری در جهان به جز ایالات متحده آمریکا.
  • موسیقی کلاسیک به‌طور گسترده تحت سلطه‌ آهنگسازان آلمانی زبان درآمده است. برخی از آهنگسازان معروف در کشور آلمان متولد شده‌اند، از جمله باخ، هندل، بتهوون، شومان، مندلسون، برامس، واگنر و ر. اشتراوس.
  • برخی از بزرگترین فیلسوفان آلمانی بودند: کانت، هگل، شوپنهاور، نیچه، هایدگر …
  • کشف انسولین، اختراع کلارینت، ساعت جیبی، ماشین حساب اتوماتیک، لامپ حبابی، تلویزیون (تا حدودی)، پارافین،بنزین/گازوئیل و موتورهای دیزلی، اتومبیل (و همچنین موتور، دنده دیفرانسیل، و دیگر دستگاه های مهم)، موتور سیکلت، موتور جت، صفحه نمایش ال سی دی و واکمن را میتوان به آلمانی ها نسبت داد.
  • آلمان اولین کشور جهان بود که صرفه‌جویی در زمان روز (DST، با نام مستعار ساعت تابستانی) را در سال 1916، در میان جنگ جهانی اول پذیرفت.
  •  در سال 1998, 5752 موزه در آلمان وجود داشت (حدودا به اندازه مجموع تعداد موزه‌های ایتالیا و انگلستان).
  • آلمان یکی از آخرین کشورهای اروپاست که سیگار کشیدن در محلهای کار و رستورانها را ممنوع نکرده است. یکی از دلایل سیاسی این مسئله این است که نازی‌ها رسما سیگار کشیدن را ناپسند می‌شمردند، و بعد از جنگ قانونگذاران آلمانی از تقلید کردن از قوانین و مقررات نازیها می‌ترسیدند.
  • بیش از چهل و دو برنده جایزه نوبل در دانشگاه گوتینگن گئورگ آگوست درس خوانده یا آموزش دیدند.
  • آلمانی‌ها پیشگامان جنبش زیست محیطی و سیاست سبز بوده اند. اولین حزب سبز جهان، دی گرونن، در سال 1979-1980 تاسیس شد. آلمان یکی از معدود کشورهایی است (همراه با بلژیک) که در آن سبزها بخشی از یک ائتلاف دولتی بوده اند (از سال 1998 تا 2005، تا اینجا).
  • واژه “محیط زیست” اولین بار توسط زیست شناس آلمانی ارنست هکل در سال 1866 ابداع شد.
  • Drachenfels (Siebengebirge) در نوردراین-وستفالن در سال 1836 اولین اندوخته (مخزن) طبیعی جهان شناخته شد.
  • در سال 2005 آلمان حدود 35٪ از انرژی باد جهان را تولید کرد. بیش از 20,000 توربین بادی در سواحل  شمالی آلمان وجود دارند، که ارتفاع بزرگترین آنها به 200 متر می‌رسد.
  • آلمانی‌ها جزء مشتاقترین بازیافت کنندگان هستند. طبق نظرسنجی بی بی سی، آلمان سومین نرخ بالای بازیافت را داشت (48% از زباله ها بازیافت شدند)، که تنها همسایگان سوئیس و اتریش از آن پیشی گرفتند.
  • قدیمی‌ترین بانک پس‌انداز جهان در سال 1786 در اولدنبورگ (نیدرزاکسن) تاسیس شد.
  • اولین خط تراموای برقی که تراموای Gross-Lichterfelde بود، در سال 1881 در حومه Lichterfelde برلین افتتاح شد. این خط توسط شرکت زیمنس و هالسکه ساخته شد، که بعدها بخشی از زیمنس AG شد.
  • اتوبان آلمان قدیمی ترین شبکه بزرگراه (بخش اول آن در سال 1932 تکمیل شد)، و همچنین یکی از متراکم ترین (12,000 کیلومتر برای کشوری به مساحت 357021 کیلومتر مربع) بزرگراه‌های جهان است. همچنین تنها اتوبان در اروپاست که به طور کلی هیچ محدودیت سرعتی ندارد.
  • از سال 2003، آلمان با 1,016 تریلیون دلار محصولات صادر شده در سال 2005، بزرگترین صادرکننده کالا در جهان است.
  • آلمان دومین تولید کننده اتومبیل (بعد از ژاپن) و به طور کلی وسیله نقلیه موتوری (بعد از آمریکا) در جهان است.
  • شرکت آلمانی BASF (Badische Anilin und Soda Fabrik) دومین شرکت شیمیایی بزرگ در جهان است، که 87,000 نفر را در 160 شرکت تابعه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در 41 کشور به‌کار گرفته است.
  •  آلمان توسط سالنامه رقابت جهانی، به عنوان شماره 1 در ثبت اختراع و حفظ قانون کپی رایت رتبه بندی شد.
  • آلمان بعد از این که بالاترین نرخ بیکاری را در اروپا تجربه کرد (12٪ در سال 2006)، در حال حاضر یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری را داراست (5,4% در سال 2012).
  • در سال 2006، آلمان بالاترین نرخ مالیات شرکتی را در اروپا داشت، نزدیک به 40٪.
  • بزرگترین ایستگاه قطار در اروپا در سال 2006 در برلین افتتاح شد.
  • بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت آم ماین آلمان واقع شده است.
  • فرودگاه بین المللی فرانکفورت ادعای رکورد جهانی در بیشترین مقصدهای بین المللی خدمات دهی شده را دارد. لوفت هانزا که در فرانکفورت واقع شده است، بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان از نظر تعداد مسافران بین المللی جا‌به‌‌جا شده، و بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا از نظر میزان مسافر کیلومتر پرواز کرده، میزان تن کیلومتر بار پرواز کرده و اندازه ناوگان است.
  • DELAG ( Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft ، که به صورت “شرکت حمل و نقل هوایی آلمانی” ترجمه می شود) اولین خط هوایی جهان بود. این شرکت در 16 نوامبر 1909 در فرانکفورت تاسیس شد.
  • بزرگترین فروشگاه در قاره اروپا KaDeWe (Kaufhaus des Westens) در برلین، با بیش از 60,000 مترمربع است.
آمار و ارقام:
  • GDP (تولید ناخالص داخلی): 35,73 تریلیون یورو (2016 اسمی) 368,863 تریلیون یورو (2016 PPP)
  • رتبه GDP: چهارمین (اسمی) / پنجمین (PPP)
  • رشد :1,8% +
  • سرانه تولید ناخالص داخلی: 48,203 دلار (برآورد PPP در سال 2016) / 32,600 یورو (2013) (PPP)
  • تولید ناخالص داخلی در هر بخش: کشاورزی:0,9%، صنعت: 29,1%، خدمات: 70% (برآورد در سال 2012)
  • تورم (CPI): 0,5% (نوامبر 2014)
  •  جمعیت زیر خط فقر: 10,2%
  • ضریب جینی: 28,3 (2013)
  • نیروی کار: 52813 میلیون (برآورد در سال 2015)
  • نیروی کار در هر شغل: کشاورزی (2,4%)، صنعت (29,7%)، خدمات (67,8%)
  • بیکاری: 4,5% (نوامبر 2015)
  • متوسط حقوق و دستمزد ناخالص: 3,527 یورو ماهانه (2015)
  • متوسط حقوق و دستمزد خالص: 2,174 یورو ماهانه (2015) صنایع مادر: آهن و فولاد، زغال سنگ، سیمان، سوخت‌های معدنی، مواد شیمیایی، پلاستیک، ماشین‌آلات تولیدی، وسایل نقلیه، قطار،کشتی سازی، فضاپیما و هواپیما، ابزارهای ماشینی، الکترونیک، فناوری اطلاعات، دستگاه‌های نوری و پزشکی، دارو، غذا و نوشیدنی‌ها،منسوجات.
خارجی
  • صادرات: 1,511 تریلیون دلار (برآورد در سال 2014)
  • کالاهای صادراتی: وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات، مواد شیمیایی، محصولات کامپیوتر و الکترونیک، تجهیزات الکتریکی، دارو، فلزات، تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، منسوجات، محصولات لاستیکی و پلاستیکی.
  • شرکای اصلی صادرات: فرانسه:9,8%، انگلستان: 7,4%، هلند: 6,9%، آمریکا:6,4%، اتریش:5,5%، چین:5,4%، ایتالیا: 5,2%، سوئیس: 4,6%,لهستان:4,1%، بلژیک: 4,1% (طبق برآورد در سال 2013)
  • واردات: 1,226 تریلیون دلار (برآورد در سال 2014). ماشین آلات، تجهیزات پردازش داده ها، وسایل نقلیه، مواد شیمیایی، نفت و گاز، فلزات، تجهیزات الکتریکی، دارو، مواد غذایی، محصولات کشاورزی.
  • شرکای اصلی واردات: هلند: 14,2%، فرانسه: 7,7%، بلژیک: 6,4%، ایتالیا: 5,4%، انگلستان: 4,9%، اتریش: 4,4%، روسیه: 4,3%، لهستان: 4,3%، سوئیس: 4,1%، جمهوری چک: 4% (طبق برآورد در سال 2013)

تمام مقادیر بر حسب دلار آمریکا می باشند، مگر مواردی که واحد آن ذکر شده است.

طرح یلدا گروه باران