مقدمه

آموزش زبان انگلیسی از طریق تلفن نوعی از آموزش زبان است که در دهه‌های اخیر در ایران و جهان رایج شده است. شرایط زندگی پرشتاب و پرمشغله، موجب ظهور روش‌های نوین آموزش شده است. استفاده از تلفن، اپلیکیشن‌ها، ابزار ارتباطی مانند: Skype، Telegram و WhatsApp نشانه‌هایی از بروز این تغییرات در سطح گسترده هستند. در مقاله پیش‌رو تلاش می‌کنیم آموزش زبان انگلیسی تلفنی را بررسی کنیم و امید داریم این تحلیل بتواند به شما در انتخاب این مسیر کمک کند.

تماسِ تلفنیِ زبانِ انگلیسی در موسسه باران

دوره آموزش زبان انگلیسی تلفنی موسسه باران در سال 1382 آغاز شد. اوایل دوره جلسات 15 دقیقه‌ای و کاملا ساده برگزار می‌شدند. تماس‌ها هر شب بین ساعت 20 الی 22 با زبان‌آموزان سازمان حسابرسی در قالب آموزش زبان انگلیسی سازمانی بر‌قرار می‌شدند. طی سال‌های بعد نام Telephone Conversation Program برای این دوره انتخاب شد و به اختصار TCP نام گرفت.

اختصار TCP در صنایع پزشکی و مخابرات نیز وجود دارد و این تشابه همیشه بر‌انگیزاننده کنجکاوی شنونده بوده تا بتواند به ماهیت TCP در یک موسسه آموزش زبان انگلیسی پی‌ببرد.

در سال‌های 84 تا 94 مدت زمان TCP از 15 دقیقه به 12 دقیقه کاهش یافت و در مهر 94 از 12 دقیقه به 20 دقیقه افزایش پیدا کرد. در حال حاضر TCP به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های یاد‌گیری زبان انگلیسی در موسسه باران برای مکالمه بزرگسالان و آموزش زبان انگلسی سازمانی بدون محدودیت جغرافیایی از 7 صبح تا 11 شب به علاقه‌مندان یاد‌گیری زبان انگلیسی ارائه می‌گردد.

بدون محدودیت جغرافیایی

از ساعت

07:00 الی 23:00

TCP به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های یاد‌گیری زبان انگلیسی در موسسه باران

با شنیدن نام دوره آموزش زبان انگلیسی از طریق مکالمه تلفنی این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که مگر آموزش زبان از طریق تلفن هم امکان‌پذیر است؟

زبان‌آموزان پس از تجربه‌های نا‌موفق پی‌در‌پی در کلاس‌های ترمیک آموزشگاهی و کلاس‌ زبان خصوصی که طی سال‌ها گذرانده به‌سختی می‌توانند نگاهی از سر اعتماد به یک شیوه جدید و متفاوت آموزش زبان داشته باشد. آنچه در این مرحله می‌تواند به علاقه‌مندان یادگیری زبان انگلیسی کمک کند، بررسی نتایج افرادی است که پیش از آن‌ها در این دوره شرکت کرده‌اند و می‌توانند گواهی بر اثر‌بخشی و موفقیت این تجربه جدید باشند

مخاطب آموزش زبان انگلیسی تلفنی

مکالمه زبان انگلیسی تلفنی

آموزش زبان انگلیسی تلفنی برای افرادی طراحی شده که هدفشان تقویت مهارت گفت و شنود زبان انگلیسی در مدت زمان کم و با اثر بخشی بالا است. زمانی که افراد پر‌مشغله یا گریزان از اتلاف وقت در ترافیک، قصد یادگیری زبان انگلیسی دارند، زبان تلفنی راه‌حلی مناسب برای آن‌ها خواهد بود. ولی در شرایطی دیگر که سرعت یادگیری و مدت زمانی که صرف رفت و آمد می‌شود مطرح نیست و اشتیاق حضور در کلاس‌های گروهی پر‌جمعیت بالاست، آموزش از طریق تلفن گزینه مناسبی به نظر نمی‌آید.

در حال حاضر نتیجه دلخواه دوره تی‌سی‌پی مناسب است؟
مهارت شنیداری و گفتاری ضعیف افزایش مهارت شنیداری و گفتاری بلی
پر مشغله و زمان کم برای یادگیری بازدهی بالا در زمان کم بلی

مقایسه TCP با کلاس‌ خصوصی، کلاس آموزشگاهی و آموزش آنلاین زبان

دوره TCP  به‌عنوان یک کلاس خصوصی تلفنی شهریه‌ای به مراتب اقتصادی‌تر نسبت به کلاس‌های خصوصی دارد.

افراد پر‌انگیزه ولی پر‌مشغله زمان کافی برای یک کلاس خصوصی 90 دقیقه‌ای را ممکن است نداشته باشند. این درحالی است که هرجلسه تی‌سی‌پی فقط 20 دقیقه است.

کلاس آموزشگاهی هیجان و طراوت زیادی دارد. حدود 10 الی 15 نفر در یک جلسه، دورهمی جذابی را فراهم می‌آورد. اگر موضوع زمان و هزینه رفت‌و‌آمد هم اهمیتی نداشته باشد، آنچه باقی می‌ماند، بررسی فرصتی است که برای مکالمه در اختیار ما قرار می‌گیرد. 90 دقیقه کلاس آموزشی در برگیرنده صحبت‌های معلم زبان، زمان حل تمرین و زمان حرف زدن برای 10 الی 15 نفر زبان‌آموز خواهد بود. شاید 2.5 دقیقه بیشترین وقتی است که می‌توان برای یک زبان‌آموز غیر خجالتی و پر‌حرف در یک کلاس گروهی متصور شد. این در حالیست که زمان فرصت حرف‌زدن در TCP حداقل هفت برابر در یک جلسه خواهد بود.
استمرار از مهم‌ترین عوامل موفقیت در یاد‌گیری زبان انگلیسی به ویژه مکالمه بزرگسالان است. انعطاف‌پذیری بالای این دوره به شما کمک می‌کند بدون وقفه به آموزش زبان ادامه دهید و از هر زمانی که ثبت نام می‌کنید در همان هفته، در ساعت دلخواه خود کلاستان شروع خواهد شد و نیازی نیست منتظر شروع ترم جدید باشید.
آموزش‌های آنلاین زبان انگلیسی از لحاظ نداشتن محدودیت زمان و مکان، شباهت زیادی به آموزش زبان انگلیسی تلفنی دارند. در برخی موارد از لحاظ قیمت هم می‌تواند اقتصادی‌تر باشد ولی نکته مهم حذف ارتباط کلامی انسانی در آموزش آنلاین زبان انگلیسی است که جایگزینی برای آن نمی‌تواند وجود داشته باشد.

TCP کلاس خصوصی کلاس آموزشگاهی آموزش آنلاین زبان
هزینه  $ $ $ $ $ $ $ $ $
زمان کلاس 20 دقیقه 90 دقیقه 90 دقیقه 60 – 90 دقیقه
زمان اختصاصی هر زبان آموز
برای مکالمه به زبان انگلیسی
18 دقیقه بستگی دارد حدود 2 دقیقه بستگی دارد
تعداد زبان‌آموز 1 1 بین 10 الی 15 نفر بیش از 5 نفر

چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی

در یادگیری زبان انگلیسی چهار مهارت اصلی شنیدن، حرف زدن، خواندن و نوشتن وجود دارد که کم و بیش شما در کلاس‌های مختلف زبان با آن‌ها آشنا شده‌اید.

آموزش زبان انگلیسی تلفنی

اولین مهارتی که در یک تماس تلفنی به ذهن می‌رسد امکان تقویت داشته باشد، مهارت گفت‌و‌شنود و یا همان مکالمه زبان انگلیسی است. اگر این گفت‌و‌شنود درباره موضوع مورد علاقه ما و متناسب با سطح دانش زبان انگلیسی ما باشد بسیار جذاب خواهد بود.

در این شرایط دوست داریم برای مدت طولانی‌تری صحبت کنیم، دقیق گوش کنیم و همه‌جانبه تلاش کنیم تا پاسخ دهیم. این تمرین مکالمه، هدفمند و دارای ساختار و فی‌البداهه است.

زبان آموز در بازه زمانی 20 دقیقه‌ای یک مکالمه تلفنی به زبان انگلیسی انجام می‌دهد و در شرایطی نسبتا واقعی مهارت‌های گفت‌و‌شنود به شدت تقویت می‌شود و به دلیل اینکه توانسته یک مکالمه تلفنی را به زبان انگلیسی انجام دهد اعتماد به نفسش به شدت افزایش می‌یابد.

اگر قبل از تماس تلفنی مقاله‌ یا وبلاگی متناسب با موضوع کلاس بخوانیم به مهارت خواندن ما نیز کمک خواهد کرد. مطالعه‌ای هدفمند که ما را برای یک مکالمه به زبان انگلیسی آماده می‌کند تا دستاوردی خواهیم داشت که از آنچه خوانده‌ایم در کلاس تلفنی استفاده کنیم.

مهارت‌های فرعی زبان انگلیسی

تلفظ، لغت و گرامر مهارت‌های فرعی زبان انگلیسی نامیده می‌شوند. در مکالمه تلفنی وقتی تمام توجه معلم زبان به صحبت‌های زبان‌آموز است؛ به‌راحتی اشکالات تلفظ و گرامر ما را برطرف خواهد کرد. از طرف دیگر، با توجه به‌اینکه در تماس تلفنی انگلیسی شرایطی فراهم آمده که حتما باید انگلیسی صحبت کنیم، دایره لغات غیر‌فعال ما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین در آخر چنانچه پس از جلسه اتمام تماس تلفنی به زبان انگلیسی می‌توانیم دیدگاه‌های خود را در یک متن جمع‌بندی کنیم و برای استاد زبان خود بفرستیم و در مهارت نوشتن نیز پیشرفت کنیم.

تفاوت مکالمه تلفنی و حضوری

طبق تحقیقات دکتر آلبرت محرابیان محقق و استاد ارتباطات، مشخص گردیده است که در مکالمات حضوری (چهره به چهره) بیش از 50 درصد ارتباط از طریق زبان بدن (غیر‌کلامی) اتفاق می‌افتد ولی در مکالمات تلفنی بیش از 50 درصد ارتباط از طریق انتقال کلمات صورت می‌گیرد.

%

در مکالمات تلفنی بیش‌از 50% ارتباط از طریق انتقال کلمات صورت می‌گیرد.

%

در مکالمات چهره به چهره 50% ارتباط از طریق زبان بدن صورت می‌گیرد.

انواع خدمات زبان تلفنی

انواع آموزش‌های زبان انگلیسی از دیر‌باز در جهان و در دهه‌های اخیر در ایران ارائه شده‌اند. عمده تفاوت خدمات آموزش از طریق تلفن، مبتنی بر هدف‌گذاری آموزشی است. به‌عنوان مثال می‌توان به چند نوع از این هدف‌گذاری‌ها اشاره کرد:

1) آموزش کتاب درسی:

در این روش مدرس دقیقا روش کلاس درسی را مو‌به‌مو اجرا می‌کند. یعنی شما و مدرس یک صفحه کتاب را از ابتدا تا انتها با هم تمرین می‌کنید و مدرس زبان به شما درس می‌دهد. مزیت این روش آموزشی، خصوصی بودن کلاس است. ولی این شیوه آموزشی در مدت زمانی کوتاه، خسته‌کننده و تکراری می‌شود.

2) آموزش از طریق مکالمه:

در این روش از ابتدا تا انتها یک مکالمه است. به این معنی که شما با یک مدرس وارد گفت‌و‌شنود به زبان انگلیسی (دیالوگ) می‌شوید و درباره موضوع مشخصی که از قبل مطلع و آماده شده‌اید مکالمه صورت می‌گیرد. جذابیت و هیجان این روش بالاست و تجربه متفاوتی از یادگیری زبان انگلیسی است. ولی مشکل اینجاست که تعداد مدرسان آموزش دیده برای هدایت یک مکالمه مفید و هیجان‌انگیز کم است.

3) آموزش و سنجش تخصصی:

در این روش می‌توان سنجش کیفیت تلفظ کلمات و جملات و یا دامنه لغات تخصصی و یا آموزش گفت‌و‌گو‌ها و مباحث زبان انگلیسی را پیش‌برد. این دوره‌ها بسیار ارزشمند هستند ولی مانند نوع دوم آموزش، با محدودیت استاد مجرب در این زمینه مواجه می‌شوید.

در حال حاضرانواع خدمات فوق به‌صورت مجزا و یا ترکیبی عرضه می‌شوند.

انتخاب هر یک از انواع تماس‌های تلفنی زبان انگلیسی بسته به علاقه و سبک یاد‌گیری شما می‌تواند مفید و مؤثر باشند.

در یکی از خدمات تلفنی که در سال 1998 در ایالات متحده به سراسر جهان ارائه می‌شد، علاقه‌مندان به یادگیری زبان با شماره تلفنی تماس می‌گرفتند و از طریق فکس یک برگه آزمون دریافت می‌کردند. سپس از طریق همان شماره به سؤالات از پیش ضبط شده منشی تلفنی پاسخ داده و صدای خود را ضبط می‌کردند. در پایان پس از پرداخت وجه، گزارشی حاوی نقاط قوت و ضعف برای وی از طریق فاکس ارسال می‌شد.

همانطور که اشاره شد موارد بالا چند نوع از آموزش زبان از طریق تلفن هستند که یقینا می‌دانیم دامنه آموزش زبان و آموزش مکالمه انگلیسی محدود به آن‌ها نیست.

تأثیرات اجتماعی آموزش زبان از طریق تلفن

 یکی از بدیهی‌ترین دستاورد‌های اجتماعی آموزش زبان از طریق تلفن حذف تردد در سطح شهر برای افراد است. کاهش تردد همراه با کاهش هزینه و کاهش سایر مسایل وابسته به ترافیک است.

 تأثیر دیگر یادگیری زبان در محل خانه و یا محل کار از طریق تماس تلفنی، جلوگیری از هدر رفت زمان به عنوان یک سرمایه فردی و اجتماعی است.

 جنبه دیگری از آموزش زبان تلفنی، هماهنگی و انعطاف‌پذیری مناسب افراد با شرایط سنگین و  ویژه شغلی و مشتاق یادگیری است که امکان حضور در کلاس‌های آموزشی را ندارند و همواره تصور می‌کردند فرصتی برای پاسخگویی به این اشتیاق خود پیدا نمی‌کنند.

  استفاده از اساتید مجرب و حرفه‌ای از دیگر نقاط قوت و کلیدی این دوره خواهد بود که در پایان هر جلسه توسط اساتید گزارشی از عملکرد زبان آموز به او ارائه می‌شود. این گزارش وضعیت شما را در هر مرحله‌ای که قرار می‌گیرید مشخص می‌کند.

نتیجه‌گیری درباره یک دوره آموزشی کار دشواری به نظر می‌آید. مسیری از یادگیری که هم لازم است لذت‌بخش باشد و هم پیشرفت آموزشی اتفاق بیفتد. شاید در این شرایط بررسی میزان توانایی کسب شده توسط تک‌تک زبان‌آموزان، میزان پیشرفت در اعتماد‌به نفس و کاهش ترس از مکالمه انگلیسی، همه و همه بتوانند گزینه های خوبی برای ارزش‌گذاری یک دوره آموزشی باشند ولی هیچکدام به اندازه حرف‌هایی مثل اینکه “انصافا در این مدت نتیجه TCP برای من پیشرفت بوده” نتواند خلاصه و مفید میزان اثر‌بخشی یک دوره زبان تلفنی را نشان دهد زیرا پیشرفت باید توسط خود زبان‌آموز احساس شود و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد اعتماد به نفس و جرأت بهره‌برداری از آموخته‌ها حاصل نمی‌شود.

مشاوره آموزشی رایگان و ثبت‌نام

خلاصه
آیا آموزش زبان انگلیسی معجزه می‌کند؟
نام مقاله
آیا آموزش زبان انگلیسی معجزه می‌کند؟
توضیحات
آموزش زبان انگلیسی از طریق تلفن نوعی از آموزش زبان است که در دهه‌های اخیر در ایران و جهان رایج شده است. شرایط زندگی پرشتاب و پرمشغله، موجب ظهور روش‌های نوین آموزش شده است.
نویسنده
0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap