(021)88201529-30 vip@barangroup.ir
انگلیسی، زبان کسب‌وکار جهانی؟

انگلیسی، زبان کسب­‌وکار جهانی؟

با توانایی روبه‌رشد اقتصاد چین، آیا زبان ماندارین چینی به زبان ارجح کسب­‌وکار تبدیل می‌­شود؟ پژوهشی که به تازگی منتشر شده می‌­گوید به این زودی‌­ها این اتفاق نمی‌­افتد. در عوض، انگلیسی سلطه‌­ی خود را حفظ کرده و افزایش خواهد داد و در طول سا‌ل‌­ها از زبانی که صرفا «نشان‌دهنده­‌ی نخبگان» بود به «مهارت اساسی موردنیاز برای تمام نیروی کار تبدیل می­‌شود همان­طور که سواد در طول دو قرن گذشته از امتیاز نخبگان به نیاز اساسی برای شهروند آگاه تغییر یافته است.»

شورای بریتانیا گزارش می‌­دهد که

تا سال 2020، دو میلیارد نفر مشغول یادگیری انگلیسی خواهند شد.

تا سال 2020

دو میلیارد نفر

موسسه EF، مطالعه­‌ی جدیدی را از 1.6 میلیون نفر آزمون­‌دهنده­‌ی آنلاین در بیش از 50 کشور انجام داد. باید ذکر کرد که این شرکت متخصص در زمینه‌­ی آموزش زبان انگلیسی است.

این مطالعه برای افراد مسلط به زبان انگلیسی مثل من که تلاش کرده‌اند زبان خارجی دیگری فرا بگیرند تا حدی تسلی‌بخش است. در حقیقت، مجله‌ی ملی گزارش می‌دهد که تنها 10٪ از آمریکاییان بومی به زبانی غیر از انگلیسی تسلط دارند، درحالی که این عدد در میان شهروندان اتحادیه‌ی اروپا 56٪ است.

توانایی صحبت کردن به زبان دوم (یا سوم) به وضوح برای رهبر جهانی شدن مهم است.

توانایی صحبت کردن به زبان دوم (یا سوم) به وضوح برای رهبر جهانی شدن مهم است. اما- خوشبختانه یا متاسفانه- به نظر می‌­رسد که انگلیسی ضروری­‌ترین زبان برای موفقیت کسب­‌وکار جهانی در حال حاضر است. در واقع، حتی در کشور قدرتمند چین، افراد بیشتری نسبت به سایر کشورها در حال حاضر انگلیسی می­خوانند. باورکردنی نیست که 100.000 مدرس بومی زبان انگلیسی در حال حاضر در چین به تدریس مشغولند.

چند نتیجه‌ی جالب از مطالعه­‌ی EF در این بخش ارائه شده است که پیامدهای بالقوه‌­ای برای توسعه­‌ی جهانی آتی دارند.

– تقریبا در هر کشوری در سراسر جهان زنان بهتر از مردان انگلیسی صحبت می‌­کنند. 

تعداد زیادی از زنان در دانشگاه­‌ها شرکت می­‌کنند و اغلب در کلاس‌­های رشته­‌های انسانی در مقایسه با مردان درصد بیشتری از کلاس را تشکیل می‌­دهند. نتیجه­؟ زنان بهتر انگلیسی صحبت می­‌کنند و ممکن است برای موفقیت در اقتصاد جهانی خود را در موقعیت بهتری ببینند.

– بخش­ های بین‌­المللی از زبان انگلیسی استفاده می‌­کنند اما بخش­‌های داخلی نه.

اگر کسی در بخش سفر و گردشگری برای یک شرکت مشاوره­‌ی بین‌­المللی یا مخابرات کار کند، شانس خوبی برای انگلیسی صحبت کردن دارد. برای مثال، شرکت نوکیا که شرکت مخابراتی فنلاندی است و شرکت آلمانی نرم‌­افزار کسب‌­وکار SAP هر دو از زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی خود استفاده می‌­کنند. در خرده‌­فروشی­‌ها چندان این­طور نیست.

– کشورهای اروپایی انگلیسی را عالی صحبت می­‌کنند، کشورهای آسیایی در حد وسط هستند و سایر کشورها در انگلیسی صحبت کردن مشکل دارند.

گویشوران انگلیسی: آیا تا به حال احساس کردید که اسکاندیناویایی‌­ها بهتر از شما انگلیسی صحبت می­‌کنند؟ احتمالا حق با شماست. اسکاندیناویایی­‌ها و هلندی­‌ها موفق‌ترین یادگیرندگان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دومشان هستند. هم­چنان که از اروپا به سمت جنوب می­‌روید، میزان این مهارت کم می­‌شود اما هنوز هم خوب است. کشورهای آسیایی، که سنگاپور و مالزی در صدر آنها هستند، جایگاهی مستحکم در میانه‌­ی این طیف رتبه­‌بندی شده‌­اند. اگر برنامه دارید تا از پاناما، عربستان سعودی، تایلند، یا لیبی دیدن کنید، که در رتبه‌­های پایین‌­تر هستند، از همراه داشتن برنامه‌ی ترجمه‌ی همراه گوگل اطمینان حاصل کنید.

برتری و سلطه‌­ی زبان انگلیسی برای گویشوران بومی تک­‌زبانه بهانه‌­ای برای پشت گوش انداختن و تنبلی ارائه نمی‌­دهد (چنانکه در این مورد هم اینجا نوشته­‌ام). اما همچنان که تلاش می­‌کنیم تا ایمیل­‌های «ستودنی­مان» را  به زبانی خارجی بنویسیم، می‌­فهمیم که همکاران جهانی­‌مان نیز عکس همین تلاش را انجام می‌­دهند- و امیدواریم در پایان همگی حرف یکدیگر را کمی بهتر بفهمیم.

دربارهی نویسنده:

دوری کلارک استراتژیست بازاریابی است که در «دانشکده‌­ی کسب‌­وکار فوکوای» «دانشگاه دوک» تدریس می­‌کند. او نویسنده­‌ی کتاب­‌های «بازآفرینی شما» و« استثنا باش» است.

منبع: FORBES

ترجمه و ویرایش: گروه ادیترنس

طرح یلدا گروه باران