راهنمای تجارت با کشور چین
سرود ملی کشور چین
واحد پول: یوان
مساحت: ۹,۵۹۶,۰۰۰ کیلومترمربع
پیش شماره: ۸۶+
پایتخت: پکن
منطقه زمانی: UTC+08:00
جمعیت: ۱,۳۹۰,۰۸۹,۳۱۰ (سال ۲۰۱۷)
کسبوکار در چین
کسبوکار در چین │ فرهنگ تجاری و اجتماعیِ چین
بررسی اجمالی

پرجمعیتترین کشور دنیا، جمهوری خلق چین امروزه بهعنوان یکی از اقتصادهای بزرگ در دنیا در حال ظهور است. بدنامیِ چین بهعنوان کشورِ آدابورسوم زبانزد است. شخصیت خاص چینیها بر پایه نوعی حس غرور عمیق نسبت به تاریخ و فرهنگ باستانیِ خود بناشده است. آشنایی باارزشهای فرهنگی، اخلاقی و تجاری چین برای هر سازمانی که میخواهد در این کشور بهشدت در حال پیشرفت تجارت کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
فرهنگ چین-مفاهیم و ارزشهای کلیدی
گوانژی به بیانی ساده این مفهوم در فرهنگ چین به معنی «روابط» و یا «ارتباطات» است. گوانژی شبکهای پیچیده از روابط پیچیده است که اعتماد و همکاری را ترویج کرده و برای قرنها راه اصلی انجام دادن کارهای روزمره بوده است. ایجاد روابطی صادقانه و دلسوزانه بر پایه احترام متقابل از شاخصههای بنیادینِ فرهنگ چینی است. در دنیای کسبوکار داشتن گوانژیِ مناسب برای اطمینان حاصل کردن از به حداقل رساندنِ سختیها و سرخوردگیهای معمول ضروری است.
میانزی مسئلهای مهم که باید در سراسر مدتزمان تعاملات تجاری با چینیها در نظر گرفته شود، مفهومِ «میانزی» و یا «وجهه» است. وجهه نشانهی غرور شخصی است و اساسِ شهرت و موقعیت اجتماعی فرد را تشکیل میدهد. در فرهنگ تجاری چین «حفظ وجهه»، «از دست دادن وجهه» و «به نمایش گذاشتن وجهه» برای کسبوکاری موفق حیاتی هستند. مخدوش کردن وجهه شخصی دیگر از طریق تحقیر عمومی و یا قائل شدن احترام ناکافی برای افراد در درونِ سازمان میتواند به شکلی جدی به مباحثات مربوط به کسبوکار ضربه بزند. در طرف مقابل، ستایش کردن یک شخص در حضور همکارانش به میزانی متعادل نوعی «نمایش وجهه» است و میتواند برانگیزنده احترام و وفاداری شده و به مذاکرات کمک کند.
Rank | صنعت | نام |
---|---|---|
۱ | Oil/نفت | Sinopec |
۲ | Oil/نفت | China National Petroleum |
۳ | Public utility/خدمات عمومی | State Grid Corporation |
۴ | Banking/بانک | Industrial and Commercial Bank of China |
گوانژی به بیانی ساده این مفهوم در فرهنگ چین به معنی «روابط» و یا «ارتباطات» است. گوانژی شبکهای پیچیده از روابط پیچیده است که اعتماد و همکاری را ترویج کرده و برای قرنها راه اصلی انجام دادن کارهای روزمره بوده است. ایجاد روابطی صادقانه و دلسوزانه بر پایه احترام متقابل از شاخصههای بنیادینِ فرهنگ چینی است. در دنیای کسبوکار داشتن گوانژیِ مناسب برای اطمینان حاصل کردن از به حداقل رساندنِ سختیها و سرخوردگیهای معمول ضروری است.
میانزی مسئلهای مهم که باید در سراسر مدتزمان تعاملات تجاری با چینیها در نظر گرفته شود، مفهومِ «میانزی» و یا «وجهه» است. وجهه نشانهی غرور شخصی است و اساسِ شهرت و موقعیت اجتماعی فرد را تشکیل میدهد. در فرهنگ تجاری چین «حفظ وجهه»، «از دست دادن وجهه» و «به نمایش گذاشتن وجهه» برای کسبوکاری موفق حیاتی هستند. مخدوش کردن وجهه شخصی دیگر از طریق تحقیر عمومی و یا قائل شدن احترام ناکافی برای افراد در درونِ سازمان میتواند به شکلی جدی به مباحثات مربوط به کسبوکار ضربه بزند. در طرف مقابل، ستایش کردن یک شخص در حضور همکارانش به میزانی متعادل نوعی «نمایش وجهه» است و میتواند برانگیزنده احترام و وفاداری شده و به مذاکرات کمک کند.
کجی مفهوم کِجی بر پایه ترکیب دو کلمهی چینی بناشده است، «کِ» به معنای «مهمان» و «جی» به معنای «رفتار». در ترکیب باهم این مفهوم فرهنگی مروج رفتاری پیراسته، فکورانه و مؤدبانه است. از منظر تجاری مهم است که تواضع و فروتنی نشان داده شود، زیرابه ادعاهای اغراقآمیز از قابلیت با دیده تردید نگاه شده و احتمالاً موردبررسی قرار میگیرند.
کنفوسیانیسم سیستم باور اخلاقی کنفوسیانیسم بر پایه آموزهها و نوشتههای فیلسوف قرن ۶ قبل از میلاد کنفوسیوس است. در این سیستم اخلاقی تأکید بر روی مفهوم روابط و عناصر مسئولیتپذیری و تعهد قرار دادهشده است. این فلسفه چینی عامل فرهنگیِ حیاتی در توسعه جامعه چین باقیمانده و امروزه همچنان در فرهنگ تجاری چین در حفظ هارمونی ظاهری و منفعت جمعی مؤثر است.
چین مهد تاریخی بیش از ۵۰۰۰ ساله بوده و دورههای کمونیسم، مائوئیسم، جنگ داخلی، تجاوز خارجی و حتی ورشکستگی را تجربه کرده است. از زمانی که چین در سال ۱۹۷۸ درهای خود را به روی تجارت و سرمایهگذاری خارجی گشود، این کشور تغییرات وسیع سیاسی و اقتصادی را تجربه کرده است.
امروزه بعد از پیوستن این کشور در سال ۲۰۰۱ به سازمان تجارت جهانی، چین فراهمکنندهی یک بازار بزرگ بالقوه برای فروش و سرمایهگذاری است و صنایع اصلی آن آهن، فولاد، زغالسنگ، پارچه و.مواد نفتی است. بااینحال سازمانهایی که قصد سرمایهگذاری تجاری در چین هستند بهمنظور موفقیت کامل باید جوانب فرهنگ و رسوم تجاری چین را هم در نظر بگیرند.
تالار بزرگ خلق محل برگزاری جلسات کنگره ملی خلق
فرهنگ تجاری چین بخش ۱- کار در چین (قبل از عزیمت)
آدابِ کاری در چین
– در چین، وقتشناسی هنگام تجارت اهمیت دارد. همتایان چینی شما را منتظر نخواهند گذاشت؛ سروقت حاضر بودن اهمیتی حیاتی دارد.
– چینیها بهندرت باکسانی که نمیشناسند و یا به آنها اعتماد ندارند، معامله میکنند. برقراری یک معارفه رسمی مناسب با همتایان خود قبل از وارد به معامله شدن با آنها ضروری است.
ساختار و سلسلهمراتب در شرکتهای چینی
– ساختار سلسله مراتبی جامعه چین و سازمانهای تجاری بر پایه ملاحظه سختگیرانهی مرتبه بناشده است که در آن فرد تابع و فرمانبردار سازمان است.
– از آنجاییکه چینیها اهمیت زیادی به جایگاه میدهند، افراد بر طبق سلسلهمراتب وارد اتاق ملاقات میشوند. اعضای قدیمی معمولاً مذاکرات را رهبری کرده و بحث را هدایت میکنند.
روابط کاری در چین
– روابط بلندمدت باارزشتر از معاملات شتابزده در نظر گرفته میشوند.
– در فرهنگ تجاری چین، شخصیت گرم و مهماننوازِ همتای شما ضرورتاً مساوی با نتیجهای مثبت نیست. اعتماد بر پایه رابطهای منفعت آمیز مهمتر است.
– نحوه تفکر جمعگرایانه امروزه هنوز هم در تجارت چین مهم بوده و بر روی بسیاری از مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت.

مقایسه رشد اقتصادی هفت کشور بزرگ در حال توسعه بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ رشد اقتصادی سریع چین (خط آبی) را نشان میدهد.
فرهنگ تجاری چین بخش ۲-تجارت کردن در چین
آداب تجاری در چین
– تبادل کارت ویزیت در فرهنگ تجاری چین مرسوم است. یکطرف کارت باید به انگلیسی و طرف دیگر به چینی چاپ شود. باید کارت خود را با دودست تقدیم کنید و طرف چینی کارت باید بالا باشد. در هنگام قبول کردن کارت همکار خود قبل از گذاشتن آن بر روی میز، بهدقت آن را بررسی کنید و هیچگاه آن را در جیب پشتی خود قرار ندهید زیرا این کار بهشدت توهینآمیز تلقی میشود.
– در طول مذاکرات، صبر و فروتنی کلید موفقیت است. دیدگاه چینیها به زمان بهگونهای است که با آگاهی از آن استفاده کرده و همیشه زمان کافی وجود دارد.
– در بیشتر موارد، جلسات ابتدایی بیشتر یک موقعیت اجتماعی بهحساب میآیند تا یک جلسه مذاکره.
– یک اصل مهم قبل از آغاز جلسهای تجاری در چین، استفاده از گفتگوهای محاورهای و غیررسمی است. برای این قضیه آمادهباشید زیرا بعضی از سؤالات ممکن است ماهیتی کاملاً شخصی داشته باشند.
آداب تجارت در چین (بایدها و نبایدها)
– ارتباط چشمی را با طرف گفتگوی خود حفظ کنید، زیرا نداشتن ارتباط چشمی فریبکارانه تلقی میشود.
– همتابان چینی خود را با یک عنوان و نام خانوادگیشان خطاب کنید. اگر شخص مذکور عنوان خاصی ندارد، از «آقا» و یا «خانم» استفاده کنید.
– منتظر بمانید تا طرف چینی احوالپرسیهای رسمی را شروع کند. دست دادن متداولترین نوع تماس فیزیکی است.
– تصور نکنید که تکان دادن سر به بالا و پایین به نشانه موافقت است، در بیشتر موارد این فقط بدین معنی است که طرف مقابل در حال گوش دادن است.
– در هنگام مبادله تجاری بیشتر از حد معمول از خود احساسات بروز ندهید، زیرا ممکن است غیردوستانه به نظر بیاید.
– از دادن پاسخهای منفیِ مستقیم اجتناب کنید، زیرا آنها دور از ادب شمرده میشوند. بهجای گفتن «نه»، از «شاید» و یا «دربارهاش فکر خواهم کرد» استفاده کنید.
آزمون فرهنگ چینی-درست یا اشتباه
۱. وقتی یک دوست چینی به شما میگوید «آیا چیزی میل کردهاید؟» قصد دارد شمارا به شام در بیرون دعوت کند.
۲. در هنگام خوردن غذایی چینی، مرسوم است که قبل از شروع کردن چوبک خود را بهصورت عمودی بر روی برنج قرار دهید.
۳. در چین رنگ سفید مترادف با مرگ است.
۴. کلمه مورداستفاده برای «ساعت» تلفظی شبیه به عبارت «پایان زندگی» دارد و از همین رو هیچگاه نباید به کسی ساعت هدیه داد.
۵. در پایان جلسه، انتظار از شما این است که بعد از همتایان چینی خود جلسه را ترک کنید.
آزمون فرهنگ چینی-پاسخ ها
۱. اشتباه. طرف چینی فقط در حال سلام و احوالپرسی از شماست.
۲. اشتباه. این حرکت نماد مرگ در مراسم ختم بوده و نباید هیچگاه این کار را انجام دهید.
۳. درست.
۴. درست.
۵. اشتباه. شما باید قبل از آنها جلسه را ترک کنید.
اطلاعات آماری کشور چین
اقتصاد
4.15 تریلیون دلار (2017 دلار)
4.066 تریلیون دلار (2016 دلار)
$ 3.992 trillion (2015 est.)
توجه داشته باشید: داده ها در سال 2017 دلار می باشد
کشور نسبت به جهان: 6
تولید ناخالص داخلی (نرخ ارز رسمی):
$ 3.652 تریلیون (2016 est.)
GDP – نرخ رشد واقعی:
2.1٪ (2017 دلار)
1.9٪ (2016 est.)
1.5٪ (2015 est.)
کشور نسبت به جهان: 150
تولید ناخالص داخلی – سرانه (PPP):
50200 دلار (2017 دلار)
49،300 دلار (2016 دلار)
48،900 دلار (2015 دلار)
توجه داشته باشید: داده ها در سال 2017 دلار می باشد
کشور نسبت به جهان: 27
صرفه جویی در درآمد ملی:
27.6 درصد از تولید ناخالص داخلی (2017 دلار)
27.5٪ از تولید ناخالص داخلی (2016 est.)
27.7٪ از GDP (2015 est.)
کشور نسبت به جهان: 39
تولید ناخالص داخلی – ترکیب، با استفاده از پایان:
مصرف خانوار: 53.7٪
مصرف دولت: 19.9٪
سرمایه گذاری در سرمایه ثابت: 20.1٪
سرمایه گذاری در موجودی: -1٪
صادرات کالاها و خدمات: 47.3٪
واردات کالاها و خدمات: -40٪ (2017 est.)
تولید ناخالص داخلی – ترکیب، بر اساس بخش تولید:
کشاورزی: 0.6٪
صنعت: 30.1٪
خدمات: 69.3٪
(سال 2017)
نرخ رشد تولید صنعتی:
1.4٪ (2017 دلار)
کشور نسبت به جهان: 154
نیروی کار:
45.9 میلیون (2017 دلار)
کشور نسبت به جهان: 15
نیروی کار – توسط اشغال:
کشاورزی: 1.4٪
صنعت: 24.2٪
خدمات: 74.3٪ (2016 یورو)
نرخ بیکاری:
3.8٪ (2017 دلار)
4.2٪ (2016 دلار)
کشور نسبت به جهان: 45
جمعیت زیر خط فقر:
16.7٪ (2015 est.)
درآمد و یا درآمد خانوار توسط درصد سهم:
کمترین 10٪: 3.6٪
بالاترین 10٪: 24٪ (2000 عدد)
توزیع درآمد خانواده – شاخص جینی:
27 (2006 est.)
30 (1994)
مقایسه کشور با جهان: 142
بودجه:
درآمد: 1.598 تریلیون دلار
مخارج: 1.573 تریلیون دلار (2017 دلار)
مالیات و درآمد های دیگر:
43.8٪ از GDP (2017 est.)
کشور نسبت به جهان: 26
مازاد بودجه (+) یا کسری (-):
0.7٪ از تولید ناخالص داخلی (2017 est.)
مقایسه کشور با جهان: 20
نرخ تورم (قیمت مصرف کننده):
1.6٪ (2017 دلار)
0.4٪ (2016 دلار)
کشور نسبت به جهان: 70
نرخ بهره بانکی مرکزی:
0.25٪ (تاریخ 31 دسمبر 2017)
0.3٪ (تاریخ 31 دسمبر 2010)
کشور نسبت به جهان: 136
نرخ بهره وام بانکی بازرگانی:
1.8٪ (31 دسمبر 2017 میلادی)
1.6٪ (تاریخ 31 دسمبر 2016)
کشور نسبت به جهان: 179
صادرات – شرکای:
ایالات متحده 8.9٪، فرانسه 8.4٪، انگلستان 7.1٪، هلند 6.5٪، چین 6.4٪، ایتالیا 5.1٪، اتریش 5٪، لهستان 4.5٪، سوئیس 4.2٪ (2016)
واردات:
1.104 تریلیون دلار (2017 دلار)
1.022 تریلیون دلار (2016 دلار).
مقایسه کشور با جهان: 4
واردات – شرکای:
هلند 13.3٪، چین 7.3٪، فرانسه 7.3٪، بلژیک 6.1٪، ایتالیا 5.5٪، لهستان 5.2٪، جمهوری چک 4.7٪، ایالات متحده 4.6٪، سوئیس 4.4٪، اتریش 4.4٪، انگلیس 4.1٪
ذخایر ارز خارجی و طلا:
185.3 میلیارد دلار (31 دسمبر 2016 میلادی)
173.7 میلیارد دلار (31 دسمبر 2015)
کشور نسبت به جهان: 15
بدهی خارجی:
5.326 تریلیون دلار (31 مارس 2016 میلادی)
5.21 تریلیون دلار (تاریخ 31 مارس 2015)
مقایسه کشور با جهان: 5
سهام سرمایه گذاری مستقیم خارجی – در خانه:
1.455 تریلیون دلار (31 دسمبر 2017 میلادی)
1.391 تریلیون دلار (31 دسمبر 2016 میلادی)
مقایسه کشور با جهان: 8
سهام سرمایه گذاری مستقیم خارجی – خارج از کشور:
2.074 تریلیون دلار (31 دسمبر 2017 میلادی)
1.9181 تریلیون دلار (31 دسمبر 2016 میلادی)
مقایسه کشور با جهان: 4
انرژی
برق – تولید:
588.5 میلیارد کیلووات ساعت (سال 2015)
مقایسه کشور با جهان: 8
برق – مصرف:
514.6 میلیارد کیلووات ساعت (سال 2015)
مقایسه کشور با جهان: 8
برق – صادرات:
78.86 میلیارد کیلووات ساعت (2016 دلار).
مقایسه کشور با جهان: 2
برق – واردات:
28.34 میلیارد کیلووات ساعت (2016 دلار).
کشور نسبت به جهان: 6
برق – ظرفیت تولید نصب شده:
204.1 میلیون کیلو وات (2015 est.)
مقایسه کشور با جهان: 7
برق – از سوخت های فسیلی:
42.6٪ از کل ظرفیت نصب شده (2015 est.)
مقایسه کشور با جهان: 167
برق – از سوخت های هسته ای:
5.3٪ از کل ظرفیت نصب شده (2015 est.)
کشور نسبت به جهان: 23
برق – از گیاهان برق آبی:
2.2٪ از کل ظرفیت نصب شده (2015 est.)
کشور نسبت به جهان: 136
برق – از دیگر منابع تجدید پذیر:
49.9٪ از کل ظرفیت نصب شده (2015 est.)
کشور نسبت به جهان: 3
نفت خام – تولید:
46،590 بشکه در روز (2016 دلار).
کشور نسبت به جهان: 58
نفت خام – صادرات:
1987 بشکه در روز (2016 دلار).
مقایسه کشور با جهان: 68
نفت خام – واردات:
1.837 میلیون بشکه در روز (2016 دلار).
کشور نسبت به جهان: 6
نفت خام – ذخایر ثابت شده:
145.4 میلیون بشکه (1 ژانویه 2017)
کشور نسبت به جهان: 66
فرآورده های نفتی فرآوری شده – تولید:
2.198 میلیون بشکه در روز (2016 دلار).
مقایسه کشور با جهان: 10
فرآورده های نفتی فرآوری شده – مصرف:
2.41 میلیون بشکه در روز (2016 دلار).
مقایسه کشور با جهان: 10
محصولات فرآوری نفت – صادرات:
474،300 بشکه در روز (2016 دلار)
کشور نسبت به جهان: 17
فرآورده های نفتی – واردات:
800،500 بشکه در روز (سال 2016)
مقایسه کشور با جهان: 10
گاز طبیعی – تولید:
8،773 میلیارد متر مکعب (سال 2015)
مقایسه کشور با جهان: 44
گاز طبیعی – مصرف:
773.2 میلیارد متر مکعب (سال 2015)
مقایسه کشور با جهان: 2
گاز طبیعی – صادرات:
32.51 میلیارد متر مکعب (سال 2015)
کشور نسبت به جهان: 12
گاز طبیعی – واردات:
102.5 میلیارد متر مکعب (سال 2015)
کشور نسبت به جهان: 3
گاز طبیعی – ذخایر ثابت شده:
41.99 میلیارد متر مکعب (1 ژانویه 2017)
کشور نسبت به جهان: 67
انتشار دی اکسید کربن از مصرف انرژی:
744 میلیون تن (سال 2015)
مقایسه کشور با جهان: 7
حمل و نقل
تعداد شرکت کنندگان ثبت شده: 20
موجودی هواپیما ثبت شده توسط حامل های هوایی: 1113
ترافیک مسافری سالانه در حامل های ثبت شده هواپیما: 115،540،886
حمل و نقل سالانه حمل و نقل در هواپیماهای ثبت شده: 6،985،007،915 MT-km (2015)
پیش ثبت نام کشور کد فرودگاه:
D (2016)
فرودگاه ها:
539 (2013)
کشور نسبت به جهان: 13
فرودگاه ها – با باند های پیچیده:
کل: 318
بیش از 3،047 متر: 14
4438 تا 3047 متر: 49
1،524 تا 2،437 متر: 60
914 تا 1523 متر: 70
زیر 914 متر: 125 (2017)
فرودگاه ها – با باند های بدون سربار:
کل: 221
1،524 تا 2،437 متر: 1
914 تا 1523 متر: 35
زیر 914 متر: 185 (2013)
هلیکوپتر:
23 (2013)
خطوط لوله:
تراکم 37 کیلومتر؛ گاز 26،985 کیلومتر؛ روغن 2،286 کیلومتر؛ محصولات تصفیه شده 4،479 کیلومتر؛ آب 8 کیلومتر (2013)
راه آهن:
کل: 43،468.3 کیلومتر
اندازه استاندارد: 43،209.3 کیلومتر 1.435 متر (19،973 کیلومتر برق)
اندازه باریک: 220 کیلومتری 1000 متر (79 کیلومتر الکتریکی شده)؛ 15 کیلومتر 0.900 متر متر 24 کیلومتر 0.750 م متر (2014)
کشور نسبت به جهان: 6
جاده ها:
کل: 645،000 کیلومتر
گودال: 645،000 کیلومتر (شامل 12،800 کیلومتر از بزرگراه ها)
توجه داشته باشید: شامل جاده های محلی (2010)
کشور نسبت به جهان: 12
راههای آبی:
7.467 کیلومتر (رود راین بیشترین کالاها را حمل می کند؛ کانال مادون دانوب بین دریای شمال و دریای سیاه (2012)
کشور نسبت به جهان: 18
ناوگان بازرگانی:
کل: 614
نوع: فله 1، کشتی کامیون 117، کامیون عمومی 87، تانکر نفت 34، دیگر 375 (2017)
کشور نسبت به جهان: 35
بنادر و پایانه ها:
بندر عمده دریایی: دریای بالتیک – روستوک؛ دریای شمال – Wilhelmshaven
بندر رودخانه: Bremen (Weser)؛ Bremerhaven (Geeste)؛ دویسبورگ، کارلسروهه، نوس دوسلدورف (راین)؛ Brunsbuttel، Hamburg (Elbe)؛ لوبک (Wakenitz)
ترمینال نفت (ها): پایانه های کانال Brunsbuttel
بندر کانتینر: Bremen / Bremerhaven (5،547،000)، هامبورگ (8،821،000) (2015)
ترمینال های LNG (واردات): هامبورگ
نظامی
1.19٪ از تولید ناخالص داخلی (2016 est.)
1.19٪ از تولید ناخالص داخلی (2015)
1.19٪ از تولید ناخالص داخلی (2014)
1.23٪ از تولید ناخالص داخلی (2013)
1.31٪ از تولید ناخالص داخلی (2012)
مقایسه کشور با جهان: 98
سفارت جمهوری خلق چین در تهران
آدرس: تهران، خیابان پاسداران، نارنجستان هفتم، پلاک ۱۳
سفیر: پانگ سِن (از ژوئن ۲۰۱۴)
شماره تلفن: ۲۲۲۹۱۲۴۰-۲۱-۹۸+