اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی قسمت پایانی

بحث

با توجه به هدف بررسی تطبیقی اطلاعات به دست آمده در جامعه آماری تحقیق حاضر و نمونه­‌های موفق بین­‌المللی موارد مختلف زیر که به زعم نویسندگان این پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار هستند به صورت تطبیقی ارائه داده می­‌شوند.

1. دیدگاه اقتصادی:

عدم درک روشن و مشخص از ارزش اقتصادی دوره­‌های زبان انگلیسی سازمانی که به چه نحوی مستقیم یا غیرمستقیم بر روی سود­آوری و نهایتا عملکرد سازمان تاثیر می­‌گذارد، عنصری است که تمامی سازمان­‌های ده­گانه مورد بررسی این تحقیق از آن رنج می­‌برند.

با مراجعه به ادبیات موضوعی می­‌توان دریافت که تمامی تصمیمات، خط­‌مشی­‌ها و بودجه­‌های اختصاص یافته به آموزش زبان انگلیسی در سطح کشور­های غیر انگلیسی زبان فقط و فقط دلیل تجاری و رقابتی داشته است و هیچکدام از این آموزش­‌ها برای اهداف غیر سازمانی ارائه نشده است. رابطه موفقیت در اقتصاد و زبان انگلیسی که در بسیاری از کشورها نگرانی­‌های گسترده و به دنبال آن تصمیمات مثبت و تاثیر­گذاری را به دنبال داشته است، بیش­ از هر چیز بر اهداف عالی و کلان در سطح ملی و سازمانی مبتنی بوده است.

2. خط مشی زبان‌آموزی سازمان:

با در نظرگرفتن ساختارهای تصمیم‌گیری آموزشی در سازمان‌های موجود، برنامه‌ریزی آموزشی به صورت مدون در راستای برنامه‌ریزی راهبردی سازمان در هیچ یک از موارد صورت نگرفته است. این موضوع در حدی اهمیت پیدا می‌کند که در برخی از سازمان‌ها نگرش به آموزش زبان انگلیسی بیشتر هدف رفاهی دارد تا یک امر راهبردی با هدف تامین نیازهای اهداف کلان سازمان. آنچه در این زمینه بیشتر توجه را جلب می‌کند، تایید ایرادات اینگونه برنامه‌ریزی از سوی تمامی افراد حاضر در مصاحبه بوده و هیچ‌کدام آن را امری صحیح نمی‌دانند ولی آنچه ایشان را مجاب به چنین اقدامات غیر راهبردی می‌کند جایگاه برنامه‌ریزی در سطح کلان سازمان‌ها بوده است. این بدین معنی است که دست‌اندرکاران امر آموزش برای انطباق آموزش‌های زبان انگلیسی و یا زبان‌های خارجی با اهداف سازمان و در برخی موارد حتی بخش‌نامه‌ها در سطح وزارت‌خانه دچار محدودیت می‌شوند و نمی‌توانند تمامی این موارد را با دیدگاه کلان تصمیم‌گیران کلیدی سازمان همسو کنند.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی (قسمت اول)

ادامه …

3. شناخت زبان انگلیسی:

آنچه به صورت عمومی در کشور و به صورت دقیق‌تر در سازمان‌های کشور دیده می شود عدم اطلاع و شناخت متقاضیان و برنامه‌ریزان آموزشی از ظرافت‌های آموزش زبان انگلیسی است.

شاید فارغ از دیدگاه‌های رایج مانند علاقه به عدم تاکید بیش از حد بر آموزش گرامر، اشتیاق برای مکالمه با تلفظ امریکایی، بکارگیری جدیدترین کتاب آموزشی (که از آن به اشتباه، به عنوان متد آموزشی یاد می‌شود)، کمتر شناخت حائز اهمیتی را بتوان ذکر کرد. این امر تا حدی اهمیت می‌یابد که حتی کارشناسانی که رشته تخصصی آموزش زبان انگلیسی را نیز گذرانده‌اند با مقوله آموزش زبان انگلیسی در سازمان کمترین آشنایی را دارند.

4. نیاز‌سنجی:

با توجه به مورد 1 (دیدگاه اقتصادی) که در بالا آمده است، نگرش به نیازهای محتمل در زبان انگلیسی به دو حوزه عمومی و تخصصی و در برخی موارد بازرگانی محدود می‌شود. بنابراین، چنانچه در سازمانی برای برگزاری دوره‌های زبان انگلیسی نیازسنجی صورت گیرد، صرفا به ثبت نیازی تحت عنوان “آموزش زبان انگلیسی” بسنده می‌شود. نکته جالب‌تر اینکه در مواردی که دوره‌های تخصصی برگزار می‌شود، یا سطح زبان انگلیسی افراد برای این امر مناسب انتخاب نشده است و یا دوره برای نیازهای دقیق این گروه‌های زبان‌آموزی تنظیم شده است.

به‌عنوان مثال دوره‌های “مکاتبات بازرگانی” که در قالب آموزش تخصصی زبان ارائه می¬شود، با نیازهای سازمان تطبیق داده نمی‌شود و یک کتاب از پیش تعیین شده برای انواع سازمان‌ها و نیازها ارائه می‌گردد.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

امروزه زبان انگلیسی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. توانایی برقراری ارتباط موثر به زبان انگلیسی می‌تواند به موفقیت سریع سازمان‌ها منجر شود.

ادامه …

5. تعریف سطوح:

احراز سطوح مختلف آموزشی در بسیاری از موارد شاخصی برای ارتقای شغلی در نظر گرفته شده است که متاسفانه یا برمبنای تعداد جلدهای یک دوره کتاب آموزشی است و یا از عناوین تعریف نشده مقدماتی، متوسطه و پیشرفته استفاده می‌شود. عدم شفافیت و استانداردسازی این اهداف نکته‌ای است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

6. موسسات آموزشی:

علی‌رغم کثرت آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش زبان انگلیسی که تحت عنوان آموزش‌های در محل، اعزام استاد به سازمان، دوره‌های اقماری، ویژه مدیران و غیره خدمات ارائه می‌دهند،

اندک مراکزی را می‌توان نام برد که دیدگاه واقعی آموزش زبان انگلیسی سازمانی را به کار بسته باشند و خدمات خود را با استانداردهای ارائه خدمات آموزش زبان انگلیسی سازمانی منطبق کرده باشند.

آموزش زبان انگلیسی سازمانی که با عنوان “Corporate Language Training Service” در دنیا مطرح است از مشخصه‌ها و استانداردهایی تبعیت می‌کند که بجز مواردی معدود، هیچ یک از آن‌ها در سازمان‌های ده‌گانه مورد بررسی این پژوهش دیده نشد. شاید نقش موسسات و مراکز آموزشی در این زمینه پراهمیت‌تر باشد که بتوانند دیدگا‌ه‌های علمی و عملی آموزش‌های زبان انگلیسی سازمانی را در جامعه توسعه دهند.

شاید سوء تفاهم متقاضیان دوره¬های آموزشی سازمانی در بکارگیری “تعیین سطح” به جای “نیازسنجی” و “زبان بازرگانی” به‌جای “زبان انگلیسی محیط کسب و کار” از مصدایقی باشد که با معرفی بهتر و دقیق‌ترخدمات توسعه مطلوب در این زمینه صورت گیرد.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی (قسمت دوم)

ادامه …

7. تعریف زبان عمومی:

پس از گذراندن دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلی دانشگاهی و پیش از آن تا مقطع دیپلم، تقاضای عمومی برای “زبان عمومی برای مکالمه” را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. این تقاضا به حدی است که هیچگاه این نیاز سنجیده نمی‌شود و صرفا با ذکر عنوان “زبان عمومی” اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و به ویژه “دوره انحصاری مکالمه” می‌گردد.

8. مدرس زبان انگلیسی سازمانی:

حضور یک مدرس آموزش زبان انگلیسی با تجربه در سازمان الزاماتی دارد که معمولا به دلایلی مانند دشواری کار، عدم شناخت و انتظار خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان، زمان و یا هزینه از آن چشم‌پوشی می‌شود. گذراندن دوره ویژه آموزش سازمانی برای شناخت سازمان و روابط سازمانی، روانشناسی تدریس به بزرگسالان، فراگیری استانداردهای آموزش سازمانی، شیوه گزارش نویسی با توجه به نیازهای ادارات آموزش، دوره تربیت معلم ویژه کتاب‌ها و دوره‌های تدوین شده بر اساس نیازسنجی و فنون کارگروهی از جمله مواردی است که می‌توان در این زمینه به آن اشاره نمود.

ولی آنچه پیش از تمامی این موارد ضرورت می‌یابد شناخت و درک شیوه و نتایج نیازسنجی در تنظیم روش‌های آموزشی است.

Why English Matter - Sony

SONY

در شرکت سونی، آزمون زبان انگلیسی معیاری مهم برای ارتقای شغلی کارمندان محسوب می‌شود.

ادامه …

9. نظارت:

با توجه به عدم وجود استاندارد و معیار مشخص که در بالا نیز تکرار شده است، امر نظارت بجز معیار رضایت نسبی زبان‌آموزان معنی دیگری پیدا نکرده است و عدم وجود عوامل فوق، برنامه‌ریزان آموزشی را محدود به نمرات مردود یا قبول و لیست‌های حضور و غیاب کرده است. این در حالی است که معیارهای قابل سنجش دیگری مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

10. تضمین کیفیت:

در چارچوب خدمات ارائه شده به سازمان وجود واحد تضمین کیفیت امری بدیهی تلقی می‌شود که در آموزش‌های رایج زبان انگلیسی جای خالی این بخش احساس می‌شود. بخشی که از سوی سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان با توجه به الگوهای معیار در کلاس جهانی می‌تواند شرایط بهبود وضعیت خدمات آموزش زبان انگلیسی را فراهم سازد.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی (قسمت سوم)

ادامه …

نتیجه‌گیری

واقعیتی که وجود دارد نیاز پنهان و آشکار سازمان‌های کشور به فراگیری زبان انگلیسی و در برخی موارد سایر زبان‌های خارجی است که انکار‌ناپذیر است. با توجه به درک این نیاز، می‌توان انتظاراتی مانند تحقق استاندارد و ارتقای شناخت سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان در امر آموزش زبان انگلیسی سازمانی را مطرح ساخت. حال که در اکثر سازمان‌های بزرگ کشور آموزش زبان انگلیسی جزو دوره‌های پرطرفدار و مطلوب است، بهتر است تلاش شود تا بودجه‌ای که به این مهم اختصاص می‌یابد هدفمندتر و با دقت بالاتری هزینه گردد.

تقویت دیدگاه اشتغال‌زایی، نقش اقتصادی و مزیت رقابتی از جمله موارد انگیزشی هستند که می‌توانند در همسویی نگرش مدیران عالی سازمان با نیازهای دست‌اندرکاران امر دشوار آموزش موضوعی ارزشمند تلقی شوند.

قسمت اول

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی

قسمت دوم

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی

قسمت سوم

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap