(021)88201529-30 vip@barangroup.ir
Select Page
اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

روش تحقیق

مقاله حاضر بخش مقدماتی از پروژه پژوهشی صورت گرفته توسط محققین است که به بررسی وضعیت آموزش زبان انگلیسی در سازمان­‌های بزرگ کشور، سازمان­‌هایی که بیش از 500 نفر نیروی انسانی را داشته باشند، در یک دوره 2/5 ساله پرداخته است. نگارندگان که در طی 2/5 سال با همکاری مسئولین آموزش سازمان­‌هایی که در جامعه آماری قرار داشتند توانستند با حضور مستمر به گردآوری داده­‌های مورد نیاز پروژه بپردازند.

با توجه به شرایط فراهم آمده برای نگارندگان جهت بررسی جوانب مختلف آموزش­‌های زبان انگلیسی ارائه شده در جامعه آماری و همچنین شناخت دیدگاه‌­های دست­اندرکاران ادارات آموزش و دریافت‌کنندگان این آموزش­‌ها که متشکل از مدیران و کارشناسان بوده­‌اند، امکان گردآوری اطلاعات به روش‌­های زیر انجام پذیرفت:

  1. مصاحبه با مدیران آموزش
  2. مصاحبه با معاونین برنامه‌­ریزی و اجرایی آموزش
  3. مصاحبه با کارشناسان آموزش زبان انگلیسی اداره آموزش
  4. توزیع پرسشنامه نیازسنجی در میان مدیران و کارشناسان
  5. مشاهده حضوری از روند به کارگیری زبان انگلیسی در محیط کار
  6. اجرای آزمون تعیین سطح استاندارد برای مدیران و کارشناسان

لذا با توجه به هدف مقاله حاضر که به منظور ارائه در اولین کنفرانس بین­‌المللی مدیران آموزش تهیه شده است، نتایج حاصل از مصاحبه با مدیران آموزش ارائه می­‌گردد و ضمن بررسی نظرات و دیدگاه‌­ها به بررسی تطبیقی با آنچه در پیشینه تحقیق آمده است می­‌پردازد.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی (قسمت اول)

ادامه …

مصاحبه با مدیران آموزش

جامعه آماری تحقیق حاضر را 3 بانک دولتی تجاری و تخصصی و 2 بانک خصوصی که  به ترتیب با عناوینA-C  و D-E ، 3 مجتمع و شرکت پتروشیمی در تهران، ماهشهر و عسلویه که با عناوین F-H و دو سازمان بسیار بزرگ دولتی با بیش از جمعا 50 هزار نفر نیروی انسانی که باعناوین I, J خوانده می­‌شوند تشکیل داده‌­اند.

با توجه به اهمیت دریافت سوابق و دیدگاه‌­های آموزشی ادارات آموزش در تمامی سازمان­‌های فوق امکان مصاحبه شفاهی حضوری و تلفنی با مدیران آموزش فراهم آمد. این مصاحبه‌­ها که به طور تقریبی هر کدام 2 ساعت به طول می­‌انجامید، توسط یکی از محققین به طورثابت و در برخی موارد با حضور هر دو صورت گرفت و مجموعا در قالب 23 جلسه انجام شد. با توجه به شرایط سازمان­‌ها، به طور معمول جلسه با مدیران آموزش به بیش از یک جلسه به طول می­‌انجامید.

آنچه حائز اهمیت بود تغییر مدیران آموزش در سازمان­‌های مختلف در طی انجام تحقیق بود. این امر در دو سازمان A و J دو بار صورت گرفت و در سایر سازمان­‌های جامعه آماری به جز سازمان­‌های G و H یک­بار رخ داد. سازمان­‌های G و H تنها سازمان­‌هایی که بودند که سابقه حضور مدیران آموزش آن­ها در این سمت بیش از 4 سال بود.

در مواردی که تغییراتی در مدیریت آموزش انجام می­‌گرفت، مصاحبه مجددی برای سازمان مذکور هماهنگ می­‌گردید و نظرات و دیدگاه‌­های مدیر جدید که به عنوان تصمیم‌­گیر در این زمینه تلقی می‌­شد نیز دریافت می‌­گردید.

در میان مدیران آموزش سازمان­‌های ذکر شده 9 مرد و 1 زن بودند که سابقه فعالیت سازمانی و مدیریتی ایشان در همان سازمان و یا سازمان‌‌های دیگر بیش از 5 سال بود.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

امروزه زبان انگلیسی نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. توانایی برقراری ارتباط موثر به زبان انگلیسی می‌تواند به موفقیت سریع سازمان‌ها منجر شود.

ادامه …

درخواست مصاحبه­‌های انجام شده با مدیران آموزش در اولین مرحله حضور محققین در هر سازمان صورت می­‌گرفت. فضای مصاحبه کاملا غیررسمی هدایت می­‌گردید و درج اطلاعات مصاحبه‌­های مذکور پس از اتمام جلسات در خارج از محیط مصاحبه و یا توسط محقق دوم ثبت می‌گردید. لذا در مواردی که پس از جلسه دوم محققین در  نکات ثبت شده تردید داشتند از طریق تماس تلفنی این ابهامات برطرف می‌­شد.

ساختار مصاحبه­‌ها به نحوی ترتیب داده می­‌شد که مدیران آموزش در فضای رسمی مصاحبه­‌های معمول وارد نشده و بتوانند دیدگاه‌­های واقعی خود را بیان نمایند.

در مصاحبه‌­های مذکور بیش از هر نکته دریافت نظرات مدیران آموزش در سه موضوع زیر مد نظر محققین قرار داشت:

  • دیدگاه سازمان نسبت به آموزش زبان انگلیسی
  • دیدگاه مدیر آموزش نسبت به آموزش زبان انگلیسی
  • چالش‌­ها و دغدغه‌­های مدیران آموزش در زمینه آموزش زبان انگلیسی

نتایج حاصل از گردآوری داده‌­ها از طریق فوق به شرح زیر در بخش تحلیل نتایج ارائه می­‌گردد.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

بررسی تطبیقی آموزش زبان انگلیسی سازمانی در ایران و برخی کشورهای غیر‏انگلیسی زبان از دید مدیران آموزش سازمان‌های بزرگ ایرانی (قسمت دوم)

ادامه …

تحلیل و نتایج

بر اساس مصاحبه‌­ها و پرسشنامه‌­های به دست آمده، آموزش زبان انگلیسی در تمامی سازمان­‌های بررسی شده به عنوان یکی از عناصر کلیدی در تقویم‌­های آموزشی ذکر شده است و در 5 سال گذشته تمامی ادارات آموزش اقدام به برگزاری دوره­‌های زبان انگلیسی از طریق موسسات و مراکز آموزش مختلف کرده بودند. روش‌­های ارائه خدمات آموزش زبان انگلیسی به اشکال زیر صورت می­‌گیرد:

  1. اعزام نیروی انسانی به محل آموزش یک یا چند مجری دوره‌­های آموزشی
  2. واگذاری مستقیم و غیر مستقیم به یک یا چند مجری دوره­‌های آموزشی جهت ارائه خدمات در محل سازمان
  3. معرفی مراکز مختلف آموزشی مورد تایید اداره آموزش برای ثبت­‌نام انتخابی کارکنان و پرداخت حداقل 50 تا حداکثر 100 درصد شهریه دوره پس از احراز موفقیت آنان.
  4. بکارگیری اساتید مستقل آموزش زبان انگلیسی و تشکیل دوره‌­ها در محل سازمان با مدیریت اداره آموزش

آموزش­‌های زبان انگلیسی ارائه شده در قالب­های مذکور هرکدام مزایا و معایب خود را داشته که در این مقاله به این موضوع پرداخته نمی­‌شود.

در این بخش، فارغ از تفاوت­ شیوه­‌های ارائه آموزش و ساختار نیروی انسانی از لحاظ جنسیت و سن به بررسی موارد سه­‌گانه ذکر شده در بخش روش تحقیق آمده است پرداخته می­‌شود. پس از دریافت نظرات مدیران آموزش در این سه زمینه و دسته­‌بندی آنها، مشاهده گردید که دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مدیران آموزش در چهار گروه زیر قرار می­گیرند:

  1. مدیران ارشد
  2. مدیر آموزش
  3. شیوه برخورد کارکنان
  4. ارائه­‌کنندگان خدمات (آموزش زبان انگلیسی ارائه شده به یکی از روش­‌های چهارگانه فوق)

که در اینجا به بررسی این نقطه نظرات در موارد فوق پرداخته می­شود.

Why English Matter - P&G Company

شرکت P&G

شرکت P&G کاستاریکا کاندیداهایی که مهارت فنی بالایی دارند را شناسایی و برای آموزش زبان انگلیسی آنها سرمایه گذاری می‌کند.

سرمایه گذاری در زبان انگلیسی یک استراتژی تجاری است.

ادامه …

مدیران ارشد

تفاوت­ شیوه‌­های مدیریتی برای مدیران پایدار و تغییرات متعدد در حوزه مدیریت کلان سازمان­‌ها با مدیریت ناپایدار همواره آموزش زبان انگلیسی و در بسیاری از موارد سایر آموزش­‌های سازمان را تاثیر قرار می­‌دهد. این تغییرات به جز در سازمان‌­های A و E در سایر سازمان­ها در طی دوره این تحقیق رخ داده است. به زعم مدیران آموزش این تغییرات در بسیاری از موارد منجر به قطع برنامه‌­ریزی و اجرای دوره‌­های آموزشی می‌گردد.

مدیران ارشد با توجه به دیدگاه‌­های گوناگون خود سطوح کاملا مشهودی از حمایت‌­ها را در این زمینه ارائه می‌­دهند. این بدین معنی است که در برخی موارد مدیریت ارشد سازمان تسهیل­‌کننده و تسریع­‌کننده بلامنازع امر آموزش زبان انگلیسی بوده و در برخی موارد مانع اصلی ارائه خدمات آموزش زبان انگلیسی در سازمان تلقی می­‌شود.

از نظر مدیران آموزش حمایت‌­های آشکار و نهان مدیران ارشد در امر آموزش زبان انگلیسی بر استمرار و کیفیت آموزشی اثر مستقیم داشته است و امری انکار­ناپذیر محسوب می­‌شود.

مدیران آموزش در سازمان­‌های این جامعه آماری معتقدند این دیدگا­ه‌­ها و اختلاف سلیقه‌­ها صرفا مبتنی به نگرش­‌های فردی و تجربی مدیران ارشد در زمینه آموزش زبان انگلیسی و در دید وسیع­‌تر حوزه آموزش بوده است.

Why English Matter - Japan

با توسعه شرکتهای ژاپنی، انگلیسی به عنوان زبان بین المللی می تواند به آنها کمک کند استعدادهایی خارج از مرزهای این کشور جذب کنند.

ادامه …

مدیران آموزش

دیدگاه عمومی کشور نسبت به اهمیت آموزش زبان انگلیسی در نظرات تمامی مدیران آموزش دریافت گردید. نکته حائز اهمیت خواست مدیران آموزش نسبت به درج سوابق درخشان آموزش زبان انگلیسی در سوابق مدیریتی خود بود که نقطه قوتی در اجرای دوره‌­های آموزش زبان انگلیسی است.

دوره‌­های آموزش زبان انگلیسی که برخلاف آموزش­‌های رایج در سازمان دارای شاخصه­‌های متمایزی مانند زمان طولانی و درهم آمیختگی نیازهای فردی و سازمانی دارد از سوابق درخشان آموزشی مدیران آموزش محسوب می­‌شود.

با این وجود، فراهم ساختن فضای آموزش مناسب و دریافت خدمات متناسب با شرایط سازمان برای مدت حداقل 1 و حداکثر 5 سال زمان مورد نیاز دوره­‌های رایج آموزش زبان انگلیسی و انعطاف­‌پذیری لازم در برخورد با دیدگاه‌­های متفاوت مدیران ارشد سازمان امر آموزش زبان انگلیسی را به امری مبهم و در بسیاری از موارد ترسناک بدل ساخته است. این موارد در گفته مدیران آموزش سازمان­‌های A و B و C و J صراحتا بیان شد. این واقعیت و مشکلات پیش­رو موجب شده است که مدیران آموزش نتوانند برنامه آموزش زبان انگلیسی را به شکل مطلوب خود ارائه نمایند. در بسیاری از موارد این چالش­‌ها باعث پرهیز مدیران آموزش از ارائه دوره‌­ها به صورت موثر می­‌گردد. نشانه بارز این پدیده در سازمان C فراهم ساختن امکان آموزش از روش 3 بود که صرفا تعداد 52 نفر از مجموع چند هزار پرسنل مستقر در شهر تهران این سازمان تحت آموزش زبان انگلیسی قرار داشتند.

دوره‌ی ویژه‌ی مدیران عامل و مدیران ارشد | VIP

دوره‌ی VIP باران مخصوص مدیران ارشد و عالی سازمان‌ها طراحی‌شده است. این دوره‌ها برای افرادی برگزار می‌شود که شرایط کاری و محدودیت‌های زمانی آنها باعث می‌شود که کلاس انفرادی داشته باشند تا بتوانند نتیجه‌ی خوبی از یادگیری زبان انگلیسی بدست آورند.

ادامه …

کارکنان

کارکنان سازمان که در سازمان­های جامعه آماری این تحقیق متشکل از مدیران و کارشناسان رسمی سازمان­ها بود به عنوان دریافت کننده نهایی خدمات از اهمیت بسیار بالایی در برگزاری، استمرار و کیفیت دوره­های آموزشی داشته­اند. این شرایط به نظر مدیران آموزش به قدری اهمیت پیدا کرده است که امر آموزش زبان انگلیسی را در اغلب موارد از قالب یک خواست سازمانی خارج کرده و به آن به صورت یک نیاز شخصی کارکنان می­پردازند. مشکلاتی که مدیران آموزش در این زمینه برای برنامه­ریزی­های آموزشی ذکر کرده­اند عدم تطابق نیازهای سازمانی و شخصی در حوزه آموزش­های زبان انگلیسی است.

گرچه این تفاوت مشهود به عنوان یک نقطه ضعف ذکر شده است، در بسیاری از موارد نیازهای شخصی متضمن برگزاری دوره­ها شده که در این صورت مدیران آموزش نیازهای سازمانی را در امتداد پاسخگویی به نیازهای فردی مفروض می­دانند.

مورد دیگری که مدیران آموزش متفق­القول به آن اشاره داشته­اند عدم برقراری شرایط مناسب در همکاری سه­جانبه مدیران عالی و ارشد سازمان، کارکنان و آموزش در استمرار و پایداری شرکت­کنندگان در این دوره­هاست. پیامد عدم مشارکت کافی در این زمینه، شرایط وقفه و ناپایداری آموزش­ زبان انگلیسی و تغییرات مستمر روش­ها و مجریان آموزش را فراهم ساخته است.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی سازمانی

در این ویدئو شما می‌توانید تاثیر و اهمیت آموزش زبان انگلیسی را در کشور چین از زبان خود شهروندهای آن کشور مشاهده کنید و قبل و بعد از یادگیری چه نتیجه‌ای داشته است.

ادامه …

موسسات آموزشی‌ (مجریان آموزش)

مدیران آموزش با توجه به محدودیت­‌های حائز اهمیت که در بالا ذکر شده است و شناخت عمومی جامعه از امر آموزش زبان انگلیسی، بیشترین انتظار را از سوی ارائه کنندگان خدمات آموزش زبان انگلیسی مطرح می‌­سازند. این پدیده در بسیاری از موارد خارج از چارچوب­ فعالیت حرف‌‌ه­ای به نحوی شکل گرفته است که ناگزیر مسئولیت شکست در هر دوره آموزشی فارغ از بررسی همه جانبه واقعیت‌‌­ها به عهده گروه­‌های آموزشگر نهاده می‌شود. این نکته قابل تامل که به طور معمول در جلسات دوم و سوم مصاحبه­‌ها مطرح می­گردید، بیانگر یکی از علل ناپایداری و عدم تاثیر آموزش­های زبان انگلیسی تلقی می­شود که این موضوع تمایل حضور گروه­‌های آموزش زبان انگلیسی را درسازمان­‌ها کاهش داده است. این کاهش بر اساس تعداد معدود موسسات تخصصی آموزشگر زبان انگلیسی سازمانی است.

از سوی دیگر، مدیران آموزش بر این نکته تکیه دارندکه عدم درک صحیح گروه­‌های آموزشگر از شرایط سازمانی، دغدغه‌­های مدیران آموزش، عدم نظارت تعریف شده برای کیفیت خدمات از سوی موسسات ارائه کننده خدمات آموزش زبان انگلیسی را دچار چالش‌­ها متعدد کرده است.

شرایط موسسات و گروه­‌های آموزشگر به نحوی است که سازمان­های A-C و I-J عدم تمایل خود را برای برگزاری دوره­‌های خارج از سازمان صرفا تفاوت­‌های سنی و شیوه­‌های یادگیری کارکنان و مدیران خود ذکر می‌­کنند که در شرایط خارج از سازمان لحاظ نمی­‌شود و یا در این زمینه امکان دیگر را نمی‌­توان متصور شد.

پایان قسمت سوم …

ارتباط با باران